Społeczna Odpowiedzialność Biznesu to temat, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Wiele firm decyduje się na wdrożenie założeń tej koncepcji w swojej strategii biznesowej.
CSR według normy ISO 26000 jest to „odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewniana przez etyczne i przejrzyste postępowanie”.
Odpowiedzialne postępowanie dotyczy w szczególności 4 obszarów:
- Dąży do zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym naciskiem na dobrobyt oraz zdrowie społeczeństwa;
- Uwzględnia i realizuje oczekiwania i potrzeby interesariuszy;
- Jest zgodne z prawem krajowym oraz normami międzynarodowymi;
- Jest zintegrowane z działaniami firmy i prowadzi do wdrożenia odpowiednich rozwiązań
Wdrażając standardy CSR do organizacji, kluczowe jest zwiększenie inwestycji w zakresie:
- Zasobów ludzki;
- Ochrony środowiska;
- Zdrowia fizycznego i psychicznego lokalnej społeczności;
- Wsparcia organizacji trzeciego sektora.
Specjaliści HR zauważają, że firmy posiadające sprawnie funkcjonujący system procesów z zakresu CSR znacznie łatwiej pozyskują nie tylko klientów, ale również wyspecjalizowanych pracowników.
Jak wskazuje Michael Boham założyciel firmy Skillsize na łamach brytyjskiego portalu KindLink Global, aż 79% pracowników zadeklarowało gotowość do podjęcia pracy w firmach posiadających sprawnie działający system CSR. Szczególną uwagę zwracają oni na:
- Różnorodność pracowników – pod względem nacji, wieku i płci
- Dobrostan pracowników i przyjazne środowisko pracy
- Wspieranie zrównoważonego rozwoju środowiska.
Jednocześnie specjalista podkreśla, iż: „wzmocnienie wysiłków w zakresie CSR staje się zatem kluczem do zachowania konkurencyjności, szczególnie w odpowiedzi na kryzys. Ta intensywna konkurencja i rola CSR w zmianie strategii rozwoju talentów będą oparte na promowaniu i wspieraniu tych trzech kluczowych tematów.”